Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Darmožrouti na jevištích

6. 03. 2014 16:46:23
V souvislosti s posledními událostmi v ústeckém Činoherním studiu veřejnou diskusí opět proznívá názor, který v posledních letech sílí: Proč platit divadla z veřejných peněz? Jsou to firmy jako jakékoliv jiné, to které si na sebe nevydělá, ať padne. V době, kdy jsou stejné diskuse zahlceny strachem, že Česko ztrácí suverenitu a brzy nás převálcuje "bruselský diktát", "islamistická invaze" nebo se "rozplyneme v moři hnědočechů," by jeden čekal, že si svou kulturu budeme více bránit.
 AtomicGator

Deset let trvající nekompetentní vedení ministerstva kultury si pomalu vybírá svou daň. Řada Čechů přestává chápat k čemu je národu kultura a proč se vyplatí na ni přispívat. Kulturu, včetně divadelních představení je třeba chápat jako státem poskytovanou službu veřejnosti, podobně jako veřejnoprávní sdělovací prostředky nebo školství. Příklad: Kvalitní kniha, film, divadelní představení s historickou tématikou mají moc přenést na diváka/čtenáře emoce a sílu konkrétních příběhů proti suchým datům a informacím historiků. Obojí je potřeba a je to právě kombinace informací a subjektivního dopadu, která dokáže zabránit tomu, aby se třeba z okupace v roce 1968 nestalo jen další datum v encyklopedii, ale zůstala v živé paměti národa, z níž se dá učit.

Široký přístup ke kultuře prokazatelně rozšiřuje všeobecný přehled veřejnosti, kultivuje její projev a prohlubuje schopnost kriticky přemýšlet a argumentovat. Jednoznačný je i přínos ekonomický. Blízkost významné kulturní instituce zvyšuje ceny nemovitostí, festivaly a další akce jsou skvělou šancí pro okolní podnikatele. Dobrá úroveň místních herců a filmařů láká zahraniční produkce, které během pár týdnů trvajícího natáčení napumpují místní ekonomiku stovkami milionů korun.

Myslet si, že peníze vydané skrz ministerstvo kultury, konkrétně 8,5 miliardy korun za rok 2012 nebo také 0,7 % českého rozpočtu se nevrátí, je naivní. Všechny země bohatší než ta naše mají jedno společné - větší výdaje na kulturu a kvalitnější kulturní scénu. Co myslíte, je to tím, že mají dost peněz na to, aby si živili zástupy lehkoživků, kteří si místo normální práce hrají dramaťák, nebo ke svým divadelníkům přistupují jako k profesionálům, přispívajícím k silnější společnosti?

Každá společnost je přesně tak silná, jak silná jej její kultura (v nejširším slova smyslu). Pokud vážně chceme 21. stoletím projít pod praporem Babovřesek, které si na sebe bezpochyby vydělají, buďme si jisti, že našim potomkům za to jednou přijde tučný účet.

Autor: Adam Skala | čtvrtek 6.3.2014 16:46 | karma článku: 19.71 | přečteno: 1658x

Další články blogera

Adam Skala

Hořící Klinika a zlomený národ

Je úplně jedno co si myslíte o uprchlické krizi, Evropské unii nebo Vladimiru Putinovi. Odmítnout pouliční násilí je povinností každého morálního člověka.

7.2.2016 v 14:09 | Karma článku: 23.07 | Přečteno: 3437 | Diskuse

Adam Skala

Nejsme v tom sami

Vlna arogance, sprostoty a ješitnosti, která smýká českou společností ji deformuje víc, než abychom směli zůstat potichu. Alespoň pro nás, kdo si to uvědomujeme je povinnost se jí postavit.

26.8.2015 v 17:25 | Karma článku: 16.74 | Přečteno: 1142 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Garbage – The World Is Not Enough

"The World Is Not Enough" is the theme song from the eponymous 1999 James Bond film, performed by American-Scottish alternative rock group Garbage.

23.6.2017 v 6:46 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 |

Aleš Pawlus

Neboj.

Nemůžu nenapsat pár slov o tom, co se mi nedávno stalo. A stalo se mi to velmi fajn, neboli fajně..

22.6.2017 v 18:31 | Karma článku: 9.84 | Přečteno: 204 | Diskuse

Jiří Turner

Snový svět Františka Skály

Nevíte, jak se dostat do kouzelného, snového a pohádkového světa? Není to těžké, stačí v Praze nasednout na metro „A“ dojet na stanici Malostranská a hned po výstupu zahnout vpravo ke vchodu do Valdštejnské jízdárny.

22.6.2017 v 12:14 | Karma článku: 7.10 | Přečteno: 151 | Diskuse

Karel Sýkora

Moudrý citát XCVII.

Milada Horáková byla česká politička, oběť justiční vraždy během komunistických politických procesů v 50. letech minulého století za vykonstruované spiknutí a velezradu.

22.6.2017 v 9:12 | Karma článku: 4.84 | Přečteno: 85 |

Richard Mandelík

Ensemble Inégal souhrnně v prvé polovině roku 2017

Zde shrnuji všechny své jarní zážitky s tímto sympatickým souborem, včetně koncertu na Pražském jaru. Už leccos z toho se objevilo v bulletinech o koncertech, které na prvních stránkách novin nebudou.

22.6.2017 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 | Diskuse
Počet článků 3 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2079

Student režie-dramaturgie na DAMU, párkař a novinář.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.